image
No. 12 & 14, Jln bpp 8/2, Bandar putra permai, 43300 Seri Kembangan, Selangor, Malaysia

Isnin - Sabtu 10.00 - 20.00

Ahad Tutup

BUAH KURMA DAN KANDUNGAN VITAMIN

Vitamin
Vitamin merupakan elemen yang diperlukan oleh tubuh anda untuk membesar secara normal. Terdapat 13 jenis vitamin badan yang anda perlukan. Antaranya ialah: Vitamin A, vitamin B (thiamine, riboflavin, niasin, asid Pantothenic, Biotin, vitamin B-6, vitamin B-12 dan folat), Vitamin C, Vitamin D, Vitamin E, Vitamin K.
Setiap vitamin mempunyai fungsinya yang tersendiri. Jika anda kekurangan vitamin tertentu, anda barangkali akan mendapat masalah kesihatan. Sebagai contoh, jika anda tidak mendapat vitamin C yang cukup, anda boleh menghidap anemia. Sesetengah vitamin pula boleh membantu mencegah masalah kesihatan seperti Vitamin A yang mencegah penyakit rabun malam.
Bagaimana kita boleh mendapatkan vitamin?
Badan kita hanya boleh membuat beberapa jenis vitamin (vitamin D, vitamin K). Tetapi kebanyakan vitamin perlu didapatkan melalui pemakanan. Sumber makanan yang berkhasiat dapat menampung keperluan badan kita.
Kurma merupakan salah satu sumber yang baik untuk kita. Ini kerana kurma kaya dengan pelbagai khasiat seperti vitamin, antioksidan, serat dan mineral.
100g hidangan buah kurma mempunyai:
Vitamin A – 149 IU: Buah kurma adalah sumber sederhana vitamin-A yang umunya diketahui mempunyai sifat antioksidan dan penting untuk penglihatan. Selain itu, ia juga boleh mengekalkan membran mukus dan kulit yang sihat. Pengambilan buah-buahan semula jadi yang mempunyai vitamin A dapat membantu melindungi dari kanser paru-paru dan rongga mulut.
Vitamin B – 0.076 mg: Vitamin B1 (thiamine) adalah penting dalam penghasilan tenaga. Ia membantu sel-sel badan menukar karbohidrat menjadi tenaga. Ia juga penting untuk fungsi jantung, otot dan sistem saraf. Kekurangan thiamine boleh menyebabkan seseorang itu cepat letih dan lemah.
Vitamin B2 (riboflavin) – 0.060 mg: Vitamin B2 atau riboflavin adalah penting untuk tumbesaran badan, penghasilan dan pengeluaran sel darah merah. Ia juga membantu dalam menghasilkan tenaga daripada karbohidrat.
Vitamin B3 (Niacin) – 1.873 mg: Niacin membantu sistem penghadaman, kulit, dan saraf. Ia juga penting bagi penukaran makanan kepada tenaga.
Vitamin B5 (Pantothenic Acid) – 0.866 mg: Asid Pantothenic adalah penting untuk metabolisme makanan serta penghasilan hormon dan kolesterol (baik).
Vitamin B6 – 0.243 mg: B6 memainkan peranan dalam pembentukan antibodi dalam sistem imun. Ia membantu mengekalkan fungsi saraf yang normal dan juga penghasilan sel-sel darah merah. Ia juga diperlukan untuk tindak balas kimia protein. Semakin tinggi pengambilan protein, semakin tinggi kandungan vitamin B6 yang diperlukan. Kekurangan B6 dalam diet boleh menyebabkan pening, loya, kekeliruan, cepat marah dan sawan.
Vitamin B9 (folat) – 28 mcg: asid folik atau Folat kedua-duanya merupakan jenis B9. Folat berlaku secara semula jadi di dalam makanan segar, manakala asid folik adalah bentuk sintetik yang terdapat dalam makanan tambahan. Badan anda memerlukan folat untuk menghasilkan sel-sel darah merah serta komponen sistem saraf. Ia membantu pembentukan DNA dan mengekalkan fungsi otak yang normal, dan ia penting untuk cecair tulang belakang. Ia juga telah terbukti mengurangkan risiko untuk NTD yang terjejas (kecacatan tiub neural) semasa kehamilan sebanyak 50 hingga 70 peratus. Asid folik adalah penting untuk pertumbuhan sel dan perkembangan embrio. Itulah sebabnya ia sangat penting bagi seorang wanita untuk mempunyai cukup folat / asid folik dalam badan sebelum dan semasa mengandung.
Vitamin C – 0.6 mg: Vitamin C adalah salah satu vitamin yang paling penting berbanding vitamin lain. Ia memainkan peranan penting sebagai antioksidan, iaitu melindungi tisu badan dari kerosakan pengoksidaan. Antioksidan bertindak melindungi sel-sel anda daripada kesan radikal bebas yang berpotensi merosakkan produk sampingan metabolisme badan. Radikal bebas boleh menyebabkan kerosakan sel yang boleh menyumbang kepada pembangunan penyakit kardiovaskular dan kanser. Saintis juga membuktikan bahawa Vitamin C boleh menjadi ejen antivirus yang berkesan.
Vitamin K – 4 mcg: Vitamin K adalah larut lemak dan memainkan peranan penting dalam pembekuan darah. Ia mengawal tahap kalsium darah dan mengaktifkan sekurang-kurangnya 3 protein yang terlibat dalam kesihatan tulang.
Vitamin E – 0.07 mg: Seperti vitamin C, vitamin E memainkan peranan penting sebagai antioksidan, dengan itu melindungi tisu badan dari kerosakan pengoksidaan. Ia adalah penting dalam pembentukan sel darah merah dan menyokong fungsi vitamin K. Ramai wanita juga menggunakannya untuk membantu mengurangkan kedutan pada kulit, dan ibu-ibu mengambilnya untuk membantu menyembuhkan luka kecil tanpa parut, kerana ia berfungsi untuk menyembuhkan tisu kulit yang rosak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Popular Blogs